Bijdragen aan gezonder en duurzamer voedsel

Met producten die wereldwijd door 400 miljoen mensen worden geconsumeerd, speelt Bel een belangrijke rol en heeft het zich tot doel gesteld gezonder en duurzamer voedsel voor iedereen te bieden. Onze porties spelen een rol bij het leveren van de juiste dosis voedingsstoffen. We hebben onszelf een ambitieus programma opgelegd om de voedingskwaliteit van onze producten te verbeteren, om consequent te streven naar natuurlijkheid en om goede eetgewoonten te bevorderen.

VOORTDUREND DE VOEDINGSKWALITEIT VAN ONZE PRODUCTEN VERBETEREN

Bel is zich bewust van de huidige en toekomstige uitdagingen op het gebied van voeding en draagt eraan bij door haar recepten aan te passen en te optimaliseren als onderdeel van een continu verbeteringsproces. We vertrouwen op het advies van erkende internationale en lokale wetenschappelijke experts en voedingsdeskundigen.

In Algerije, Egypte en Marokko lanceerden we The Laughing Cow® 4 Essentials, met een recept verrijkt met ijzer, zink, jodium, vitamine A of D om bij te dragen aan de strijd tegen tekorten aan deze voedingsstoffen bij kinderen.

Om de impact van deze verrijking op de voedingsinname van kinderen te beoordelen, werd in Marokko een studie uitgevoerd met onderzoeksteams van de Universiteit van Zaragoza. De resultaten, gepubliceerd in 2023, tonen aan dat één portie The Laughing Cow® per dag voldoet aan de voedingsbehoeften van Marokkaanse kinderen op het gebied van ijzer, jodium en zink.

Ons doel is om het zout- en vetgehalte van onze producten geleidelijk te verminderen, zonder afbreuk te doen aan de smaak, om zo tegemoet te komen aan de gezondheidsuitdagingen van de landen waarin we actief zijn.

In Europa hebben we de afgelopen 10 jaar het vetgehalte van The Laughing Cow® met 25% en het zoutgehalte met 37% verlaagd.

STREVEN NAAR STEEDS MEER NATUURLIJKHEID

Consumenten letten steeds meer op de inhoud van hun borden en etiketten. Om aan deze behoefte aan natuurlijkheid te voldoen, zijn we meer dan tien jaar geleden met onze Research & Development teams aan de slag gegaan. Het doel is om geleidelijk het aantal additieven te verminderen en onze ingrediëntenlijsten te vereenvoudigen, zonder afbreuk te doen aan voedselveiligheid en smaak.

In Europa hebben we een geportioneerd Kiri® recept ontwikkeld dat nu alleen zuivelingrediënten, zout, water en melkfermenten bevat.

We zijn er erg trots op dat we in 2021 ons doel van 2018 hebben bereikt om al onze kernmerken te ontdoen van alle kunstmatige kleur- en smaakstoffen: The Laughing Cow®, Kiri®, Nurishh® en Boursin®.

Omdat we aandachtig blijven luisteren naar de behoeften van onze consumenten, hebben we ook ons assortiment biologische producten voor onze belangrijkste merken uitgebreid (Mini Babybel® in 2018, The Laughing Cow® in 2019 en Kiri® in 2022).

Betere eetgewoonten bevorderen

Bij Bel zetten we ons in om goede eetgewoonten en een gezonde levensstijl voor kinderen en gezinnen te bevorderen via onze communicatie en de programma’s die we ondersteunen.

We hebben een handvest voor communicatie over verantwoorde voeding opgesteld om gezondere consumptiegewoonten en ethisch gedrag in onze communicatie te promoten. In 2016 ondertekende Bel vrijwillig de EU Pledge, waarmee het zich verbindt tot verantwoorde communicatie met kinderen.

Als onderdeel van zijn Active Lifestyle-project ondersteunt Bel programma’s om goede eetgewoonten en een gezonde levensstijl bij kinderen en gezinnen te promoten. We hebben een kader gedefinieerd voor langetermijnpartnerschappen met ngo’s* en overheidsinstanties.

Tegen 2023 hadden 8 landen een programma opgezet dat gericht is op kinderen en gezinnen.

In Afrika heeft het programma Eat Well Smile Bigger, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs en lokale voedingsdeskundigen, sinds 2018 11.500 schoolkinderen geholpen om ondervoeding tegen te gaan. In de Verenigde Staten en Canada heeft de Groep ook programma’s tegen obesitas ontwikkeld om duizenden kinderen bewust te maken van de voordelen van regelmatige lichaamsbeweging.

*Niet-overheidsorganisatie

Om verder te gaan…

Onze beloften voor 2025 :

90% van de verkoop van merkrecepten gericht op kinderen en gezinnen zal “positief” zijn: dat wil zeggen dat ze ofwel voldoen aan de Bel Nutri+ voedingscriteria, ons interne voedingsprofielsysteem gebaseerd op de aanbevelingen van de WGO, ofwel 0 of 1 additief bevatten (vandaag: 85%). Ons doel is om tegen 2025 bewustmakingsprogramma’s rond voeding te implementeren in 10 landen waar Bel aanwezig is.