Bel wordt een onderneming met een missie

Bel wordt officieel een onderneming met een missie en lanceert een internationaal medewerkersaandelenplan

De Bel Groep, een familiebedrijf van 150 jaar en een belangrijke speler in de agrovoedingsindustrie, neemt de status aan van een onderneming met een missie en lanceert “We Share”, het medewerkersaandelenplan. Deze twee belangrijke aankondigingen zijn het resultaat van meer dan 20 jaar inzet en transformatie naar een verantwoord en performante model ten bate van iedereen.

Door de juridische erkenning van de status van “onderneming met een missie” bevestigen de Bel Groep en haar familiale aandeelhouders hun langetermijnvisie, waarin winstgevendheid en verantwoordelijkheid nauw met elkaar verbonden zijn. Deze stap getuigt van meer dan twee decennia van inzet, die een pioniersmodel voor duurzame groei stevig verankert, en van de visie die Antoine Fiévet, voorzitter van Bel, en Cécile Béliot, CEO, leiden en in de praktijk brengen.

Met deze nieuwe stap bevestigt Bel en verankert het zijn doel in zijn statuten: door ieders toegang tot gezonder en duurzamer voedsel te bevorderen, werkt Bel aan de ontwikkeling van een voedingsmodel dat de natuurlijke hulpbronnen van de planeet respecteert, voordelig is voor het hele ecosysteem en dat actie onderneemt voor de generaties van vandaag en morgen.

Er zullen ook sociale en milieudoelstellingen worden opgezet, die in lijn zijn met de duurzame strategie die Bel al 20 jaar volgt, evenals een missiecomité.

Tegelijkertijd met de juridische erkenning van zijn status als onderneming met een missie, lanceert Bel “We Share”, zijn internationale medewerkersaandelenplan. Dit plan, dat in april 2024 in Frankrijk werd gelanceerd, zal eind dit jaar worden uitgerold in de Verenigde Staten, Canada en China, en vervolgens in de andere dochterondernemingen van de groep in 2025 en 2026.

Deze stap weerspiegelt de inzet van Bel, haar familiale aandeelhouders en het managementteam om alle medewerkers de mogelijkheid te bieden de waarde die ze creëren te delen. “We Share” is de toepassing van het familiale model van Bel voor de belangrijkste bijdragers aan zijn activiteiten. Deze stap toont de wil van Bel, haar aandeelhouders en het managementteam om alle medewerkers te betrekken bij de waarde die ze creëren. “We Share” is de toepassing van het familiale model van Bel op de eerste bijdragers aan haar succes, haar medewerkers.

De groep zet zich dus in voor een langetermijnstrategie om een solide basis voor medewerkersaandelen te bouwen en de fundamenten van de organisatie te versterken. Het plan is gericht op medewerkers van alle niveaus binnen de groep, met gegarandeerde minima en veelbelovende groeivooruitzichten van de waarde, met zowel veiligheid als performance als prioriteit.

De lancering in Frankrijk heeft al zeer positieve eerste resultaten opgeleverd. Tijdens de eerste inschrijvingsperiode heeft meer dan 40% van de in aanmerking komende medewerkers hun winstdeel en bonus toegewezen aan het programma “We Share”. De formele inschrijvingsfase begint medio juni.

Antoine Fiévet, Voorzitter van de BEL Groep : “De status van onderneming met een missie is een voortzetting van wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Het versterkt de bestaansreden van Bel en geeft onze wens weer om actief en duurzaam bij te dragen aan een voedingsmodel dat respectvol is voor de mens en de natuur.” “Ons medewerkersaandelenplan, een andere essentiële vooruitgang, is een engagement dat me bijzonder na aan het hart ligt. Onze medewerkers staan centraal in de waardecreatie en ons doel is om op lange termijn de waarde die we creëren met hen te delen.”

Cécile Béliot, CEO van de BEL groepDe overstap naar de status van onderneming met een missie is een succes dat de aanpak van Bel bestendigt.” “Al 20 jaar passen we ons winstgevende en verantwoorde model toe, zonder ooit op te geven, vooral de laatste jaren, die zeer moeilijk waren. Door een onderneming met een missie te worden, verankeren we deze visie in onze statuten voor de toekomst, en dit past perfect bij de lancering van ons plan ‘We Share’.” “Onze medewerkers uitnodigen om aandeelhouders-eigenaren te worden, is een belangrijke stap in onze ambitie om de waarde op lange termijn te delen. De hoge deelname van onze medewerkers in Frankrijk getuigt van hun vertrouwen en betrokkenheid, evenals van hun wens bij te dragen aan ons toekomstige succes, en daarvoor wil ik hen bedanken. Dit versterkt onze vastberadenheid om onze strategie en missie met succes uit te voeren.”

Een indicatieve kalender toont de volgende stappen in de lancering van “We Share”:

De volgende stappen in de kalender zijn de lancering van We Share in:

  • juni 2024 in Canada en de Verenigde Staten;

  • september 2024 in China;

  • en vanaf 2025/2026 in andere landen.